رویداد یکشنبه های صادراتی در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور جمعی از شرکت های دانش بنیان و هیئت تجاری از کشور قزاقستان برگزار شد. هدف هیئت اعزامی از سفر به ایران و حضور در این رویداد آشنایی با محصولات و توانمندی های شرکتهای دانش بنیان ایرانی بود. در آغاز رویداد، دکتر مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با تشریح زیست بوم فناوری در ایران، بیان نمودند که نهادهای مختلفی از دانشگاه ها، مراکز رشد، شتابدهنده ها، شرکت های فناور و نوآور و شرکت های بزرگ در اکوسیستم نوآوری ایران دارای نقش اساسی هستند و در ادامه به معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله تسهیلات، ضمانت نامه، خدمات توانمندسازی و سرمایه گذاری پرداختند.
پس از آن جناب آقای قدمگاهی سرپرست محترم دفتر توسعه کسب و کار بین الملل در مورد اهداف و برنامه های این دفتر توضیحاتی ایراد نمودند. از جمله این خدمات میتوان به رشد و توسعه صادرات کالا و خدمات دانش بنیان که خود مستلزم شناسایی ظرفیت شرکت های فناور داخلی و بازارهای بین المللی اشاره کرد. سپس آقای فغانی سرکنسول ایران در آلماتی قزاقستان در مورد راهکارهای تأمین ارتباط موثر و هدفنمد بین دو کشور از طریق شناخت بازار سخنرانی کردند و خواستار گسترش ارتباطات در زمینه هایی از قبیل معدن، کشاورزی، الکترونیک، صنایع تولیدی و صنعتی، حمل و نقل و همچنین گردشگری با توجه به تاریخ مشترک دو کشور شدند. همچنین آقای دکتر وحید کیانی رئیس اداره تسهیل فناوری و توسعه اقتصاد دانشبنیان وزارت امور خارجه بیان کردند که با توجه به وجود پتانسیل ها و زیرساختهای ارزشمند ارتباطی مشترک استان گلستان با کشور قزاقستان از جمله خطوط ریلی ایران- ترکمنستان -قزاقستان به عنوان یکی از کریدورهای ارتباطی که از مرز اینچه برون میگذرد، خط هوایی مستقیم گرگان-آکتائو، شبکه حمل و نقل دریایی، فعالیت سرکنسولگری قزاقستان در گرگان به عنوان دومین شهر بعد از تهران و سکونت بیش از ۱۰ هزار قزاق در استان گلستان، پارک علم و فناوری گلستان بعنوان هاب ارتباط در توسعه تعاملات فناورانه و نوآورانه با کشور قزاقستان برگزیده شده است.
در بخش بعدی این رویداد هیئت اعزامی از کشور قزاقستان از دستاورهای شرکت های دانش بنیان کشورمان بازدید کردند و در این راستا هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو) با حضور در این رویداد ضمن آشنا ساختن بازدیدکنندگان با خدمات و شرکت های زیرمجموعه نسبت به توسعه شبکه ارتباطات خود اقدام کرد و در خلال این تعاملات، ضمن رایزنی با هیئت تجاری راهکارهایی جهت صادرات و توسعه سبد محصولات خود در قزاقستان را مورد بررسی قرار داد.