هلدینگ دانش‌بنیان لیدکو

در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ طی مراسمی با حضور بزرگان صنعت، نخبگان علمی و اقتصادی و جامعه دانشگاهی از اولین کتاب و مجموعه در حوزه تحقیق، توسعه و تولید قراردادی در شهرک صنعتی توس که یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی شمال شرق کشور بوده با همت مدیران هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو) افتتاح گردید.

آقای مهندس امیرحسنخانی بعنوان مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هلد ینگ هدف خود را از راه اندازی این مجموعه کمک به اقتصاد دانش بنیان و پایدار شرکت های SME و استارتاپ ها عنوان کرد و بیان نمودند فضای کسب و کار بدست نخبگان جوان و با همراهی اندیشمندان اقتصادی میسر می شود. ایشان اشاره کردند هلدینگ لیدکو از سال ۱۳۸۱، سرمایه گذاری در حوزه های فناوری های پیشرفته و نوآورانه جزو سیاست ها و اولویت های مدیران این مجموعه بوده و شرکت های موفقی چون بن یاخته های رویان، همانندساز بافت کیش، رها زیست تولید، شتابدهنده دانش بنیان لیداکس و صندوق پژوهش و فناوری های غیر دولتی لیدکو و …. را با مشارکت نخبگان علمی و اقتصادی ایجاد نموده است.
در ادامه آقای دکتر محمودی نیا نائب رئیس هییت مدیره هلدینگ فرمودند در راستای توسعه و بهبود فضای کسب و کار، استفاده از ظرفیت های مجموعه CDMO را یکی از مهمترین کاتالیزورهای تولید و تجاری سازی برشمرده و اشاره نمودند این حلقه مفقوده میتواند محصولات و فرآورده های با فناوری بالا، را با کیفیتی که بتوان صادرات و ارز آوری برای کشور ایجاد نماید، تولید و روانه بازارهای بین المللی نمود.
همچنین خانم دکتر قاسمی بعنوان یکی از نویسندگان این کتاب و مدیرعامل شرکت رها زیست تولید، از اهمیت این حوزه در زمینه امنیت غذایی و اقتصاد چرخشی مطرح نموده و ظرفیت های صنعتی و نیمه صنعتی این شرکت را در راستای تجاری سازی و حمایت از طرح های نخبگان قرار خواهد داد و شرکت در راستای تحقیق و تولید قراردادی، در زمینه امنیت غذایی در استان خراسان رضوی با هدف پیشبرد و کمک به سیاست ها و اسناد بالادستی کشور انجام خواهد داد.
همچنین آقای شریعتی، مدیرعامل شرکت نوین زعفران این اتفاق را در شهرک صنعتی، انتخاب هوشمندانه مطرح کرده و از تجربیات خود در حوزه کشاورزی و نیاز کشور به راه اندازی این چنین مجموعه هایی در زمینه های مختلف اشاره نمودند و فرمودند بایستی به تفکر های نوین توجه و حرکت نمود.
آقای دکتر سخدری مدیر مرکز رشد فناوری نوین سلامت جهاد دانشگاهی نیز راه اندازی این مجموعه را نقطه عطف خوانده و ذکر کردند با استراتژی مناسب میتوان از ظرفیت مجموعه های ‌دیگر نیز استفاده نمود.
آقای دکتر توفیقی، معاون اسبق پارک علم و فناوری خراسان رضوی و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی ستاک پرداز آسیا نیز از تجربیات ارزشمند خود در راستای تسریع و بهبود فضای کسب و کار در صنایع اشاره کرده و این مجموعه CDMO رو الگویی مناسب جهت ایجاد چندین واحد مختلف در سایر استان ها دانستند.